Urbit & Orbit

Ein Trip in die Erlösung

 

URBIT & ORBIT ist Denise Wintsch's dritter Versuch in der Kategorie: 'vom Leben und anderem Wichtigen und Unwichtigen' einen Hit zu landen.

URBIT & ORBIT ist ein Theaterstück über die Sinnsuche im christlichen Glauben und im Leben überhaupt. Urbit & Orbit ist auch eine anarchistische Weiterführung und befreite Interpretation einer einst abgebrochenen Reise. Eine irrsinnige Messe. Ein noch neueres Testament. Eine Heiligsprechung der eigenen Phantasmen. Eine Erlösung in den Himmel des Sinns und Unsinns.

Denise Wintsch ist Spezialistin für die Fleischwerdung verlorerner, verdrängter und vergessener Gefühle. Vielleicht wird sie dafür einst heiliggesprochen.

Mit einem ersten Entwurf dieses Projektes gewinnt Denise Wintsch im Mai 2016 den ersten Platz beim PREMIO, dem Nachwuchswettbewerb des Migros-Kulturprozent, Pro Helvetia und Ernst Göhner-Stiftung

 

F

Le chemin le plus fou vers le salut divin

 

Denise Wintsch tire de ses observations la matière première de performances excentriques. Dans cette troisième pièce en solo, la Zurichoise pose un regard naïf sur la liturgie catholique de son enfance. La fréquentation de l’église a été la première rencontre de Denise Wintsch avec l’absurde. Écouter, regarder, sentir... À défaut de le comprendre, la fillette ressentait le grand spectacle de la religion. L’artiste nous invite ici à une messe délirante. Un show divin où le grotesque le dispute à l’émotion. Revêtant divers costumes d’ecclésiastiques (en bâches de plastique et feuilles de papier), elle restitue ces rites avec une imagination certaine. Et en toute bonne foi. Le thème chargé de morale traverse le monde irréel et poétique de Denise Wintsch et éclaire les abîmes de l’être humain à la poursuite du bonheur et de l’amour.

 

E

A crazy trip to heavenly salvation 

 

Urbi et orbi ('For the city and for the world'), it's the traditional blessing the pope pronounces at Easter and Christmas. The visits to church of Denise Wintsch as a child were her first acquaintance with an absurd world. Urbit&Orbit is an anarchistic continuation of a journey she once interrupted.

Wintsch about Urbit&Orbit in the Swiss magazine Fabrikszeitung : “The priest recited and all the parishioners answered in the same tone : 'Lord hear our prayer'. As a child I was afraid of this ritual. Only when I myself began to speak along in this dangerous tone, it was less bad. At that moment, I realised, perhaps for the first time, that I loved theatre. The church and the service felt like one big show, a performance in which the priest was the protagonist and the acolytes the extras.'

However, don't expect a decent sacred service from Urbit&Orbit : starting from the protagonists and rituals within the catholic church Wintsch creates a new cosmos, a crazy mass in a circus tent. Wintsch, who was awarded the most important Swiss incentive prize for this performance, is a specialist in the incarnation of suppressed and forgotten feelings, which she evokes in Urbit&Orbit with a lot of graceful humour. She might be canonized for this one day, who knows !

Medienberichte

Download
züritipp_VorschauU&O.pdf
Adobe Acrobat Dokument 212.6 KB
Download
Fabrikzeitung_InterviewU&O.pdf
Adobe Acrobat Dokument 95.4 KB
Download
U&O_EnsuiteNov16.pdf
Adobe Acrobat Dokument 8.5 MB

Mitwirkende

Denise Wintsch       Idee, Konzept, Spiel

Benno Muheim         Begleitung Inszenierung

Julia Hintermüller    Dramaturgie

Susanne Hofer         Video

Betinko                    Lied

Beat Fuhrimann/

Renato Grob             Bühne

Raphaela Hutter/

Petra Kenneth          Kostüm

Ueli Kappeler            Licht

Lukas Piccolin          Produktionsleitung

Nadja Zela                Grafik, Web

Tom Davis                 Fotos

Koproduktion           Fabriktheater Rote Fabrik, Zürich

 Tojo Theater Reitschule Bern

 

 

Unterstützt durch:

Stadt Zürich Kultur, Fachstelle Kultur Kanton Zürich, Migros-Kulturprozent, Pro Helvetia, Ernst Göhner-Stiftung